World robot Olympiad is opgericht om jongeren te helpen hun creativiteit en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen. Wij doen dit in de vorm van robotica wedstrijden, maar onze belangrijkste doelstellingen zijn:
“Het is niet of je wint of verliest, maar hoeveel je leert dat telt.”
We verwachten dat alle teams en coaches zich houden aan de “WRO Ethics Code.” Ook ouders moeten op de hoogte zijn van de code en ernaar handelen als ze hun kinderen begeleiden en
aanmoedigen.
Teams en coaches dienen de verklaring te ondertekenen bij deelname aan de wedstrijd. Dit geldt zowel voor nationale wedstrijden als voor de internationale finale.
Als team volgen we deze principes:
We nemen deel aan een wedstrijd.
We willen winnen. We willen leren.
En we willen ook plezier hebben.
We willen eerlijk spelen.
Wij ontwerpen onze eigen robot en schrijven ons eigen programma.
Het is niet eerlijk als iemand anders dat voor ons doet.
We kunnen alleen maar leren als we dingen zelf proberen.
Onze coach kan ons dingen leren en ons begeleiden.
En we kunnen ons ook laten inspireren door anderen.
Maar onze coach moet niet het werk voor ons doen.
En we gebruiken niet zomaar een kopie van een robot of software van iemand anders.
We maken gebruik van de voorbeelden die we vinden om onze eigen robot en programma te ontwerpen.
Soms maken we fouten en dat is OK.
Originele ideeën komen voort uit falen.
Winnen is leuk, maar falen is onderdeel van onze reis.
Als National Organizer van World Robot Olympiad in Nederland houdt Stichting WRO Nederland zich aan de volgende waarden:
OK |
Niet OK |
Alle Categoriën | Alle Categoriën |
We zoeken informatie online en delen onze ideeën met anderen. We leren van de voorbeelden en gebruiken dat wat we leren in onze eigen robot. (hardware en/of software) |
We kopen een oplossing online of we gebruiken een directe kopie van een ander. We gebruiken die oplossing in de competitie. (hardware en/of software) |
Onze coach/ouder adviseert ons over verschillende manieren om iets te programmeren. | Onze coach/ouder programmeert de robot of maakt delen van het programma voor ons. |
Onze coach/ouder laat ons verschillende manieren zien om dingen te construeren. | Onze coach/ouder bouwt de robot (of delen van de robot) voor ons. |
Onze coach/ouder laat ons zelf uitzoeken wat we moeten doen als bepaalde dingen niet werken. | Onze coach/ouder lost het probleem voor ons op als er iets niet werkt. |
Onze coach/ouder laat ons de zaken zelf afhandelen tijdens de competitie. | Onze coach/ouder discussieert met de scheidsrechters over de regels en beslissingen tijdens de competitie. |
We willen de competitie winnen, maar niet door vals te spelen of anderen voor ons het werk te laten doen. | We willen de competitie winnen, het maakt niet uit hoe we winnen. |
RoboMission | RoboMission |
We proberen de surprise rule zelf op te lossen, omdat we de basisprincipes hebben geleerd en als team een oplossing kunnen vinden. | Onze coach/ouder probeert ons instructies te geven voor het oplossen van de surprise rule nadat deze bekend is gemaakt. |
Future Innovators | Future Innovators |
Onze coach/ouder helpt ons alleen met het maken van ons robot model of het inrichten van de stand als dat echt nodig is. (Bijvoorbeeld als dingen te zwaar voor ons zijn, als we nieuwe dingen moeten leren of als iets te gevaarlijk is voor ons om het in ons eentje te doen.) |
Onze coach/ouder bepaalt hoe ons robot model en/of onze stand eruit moet zien en bouwt dingen voor ons, ook al zouden we dat ook zelf kunnen doen. |