WRO-Waarden en Fair Play

World robot Olympiad is opgericht om jongeren te helpen hun creativiteit en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen. Wij doen dit in de vorm van robotica wedstrijden, maar onze belangrijkste doelstellingen zijn:

  • Jongeren helpen met het verwerven van 21e-eeuwse vaardigheden als creatief en innovatief denken.
  • Jonge mensen aanmoedigen om onze toekomstige wetenschappers, ingenieurs, makers en uitvinders te zijn.
  • De horizon van jongeren vergroten door middel van het verkennen van robots en robotica systemen.
  • Helpen bij het introduceren van het werken met moderne technologie in educatieve activiteiten.
  • Het promoten van robotica in het STEM-onderwijs (STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics).
  • Jonge mensen van over de hele wereld de kans geven om hun vaardigheden te meten en plezier te hebben.
We zijn ons ervan bewust dat een wedstrijd meestal betekent dat de betrokkenen graag willen winnen. Dit geldt voor teamleden, coaches en ouders. Wij vinden dat daar niets mis mee is, zolang de WRO-waarden worden gerespecteerd.


De kernwaarden van WRO

  • Teams worden aangemoedigd om nieuwe vaardigheden te leren en te beheersen terwijl ze samen plezier hebben.
  • Coaches, mentoren en ouders zijn er om de teams te begeleiden, niet om het werk voor hen te doen.
  • Deelnemen en leren zijn belangrijker dan winnen.


De ethische code voor teams en coaches

“Het is niet of je wint of verliest, maar hoeveel je leert dat telt.”

We verwachten dat alle teams en coaches zich houden aan de “WRO Ethics Code.” Ook ouders moeten op de hoogte zijn van de code en ernaar handelen als ze hun kinderen begeleiden en aanmoedigen.
Teams en coaches dienen de verklaring te ondertekenen bij deelname aan de wedstrijd. Dit geldt zowel voor nationale wedstrijden als voor de internationale finale.

Als team volgen we deze principes:

We nemen deel aan een wedstrijd.
We willen winnen. We willen leren.
En we willen ook plezier hebben.

We willen eerlijk spelen.
Wij ontwerpen onze eigen robot en schrijven ons eigen programma.
Het is niet eerlijk als iemand anders dat voor ons doet.

We kunnen alleen maar leren als we dingen zelf proberen.
Onze coach kan ons dingen leren en ons begeleiden.
En we kunnen ons ook laten inspireren door anderen.

Maar onze coach moet niet het werk voor ons doen.
En we gebruiken niet zomaar een kopie van een robot of software van iemand anders.
We maken gebruik van de voorbeelden die we vinden om onze eigen robot en programma te ontwerpen.

Soms maken we fouten en dat is OK.
Originele ideeën komen voort uit falen.
Winnen is leuk, maar falen is onderdeel van onze reis.


WRO-waarden voor Organisatoren

Als National Organizer van World Robot Olympiad in Nederland houdt Stichting WRO Nederland zich aan de volgende waarden:

  • Wij communiceren aan teams, coaches, mentoren en ouders dat je niet aan de regels houden of vals spelen gevolgen heeft.
  • Wij geven onze vrijwilligers en scheidstrechters de opdracht de regels te handhaven en te letten op Fair Play, en we steunen hun besluiten.
  • We zorgen dat wijzelf en onze vrijwilligers en scheidsrechters het goede voorbeeld geven.
  • We nemen maatregelen om ongepast gedrag van teams, coaches, mentoren en ouders in onze wedstrijden te voorkomen.
  • Wij doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat alleen teams die de WRO-waarden respecteren in aanmerking komen voor een reis naar de internationale finale.

Wat is OK en wat is niet OK in World Robot Olympiad?

OK

Niet OK

Alle Categoriën Alle Categoriën
We zoeken informatie online en delen onze ideeën met anderen.
We leren van de voorbeelden en gebruiken dat wat we leren in onze eigen robot. (hardware en/of software)
We kopen een oplossing online of we gebruiken een directe kopie van een ander. We gebruiken die oplossing in de competitie. (hardware en/of software)
Onze coach/ouder adviseert ons over verschillende manieren om iets te programmeren. Onze coach/ouder programmeert de robot of maakt delen van het programma voor ons.
Onze coach/ouder laat ons verschillende manieren zien om dingen te construeren. Onze coach/ouder bouwt de robot (of delen van de robot) voor ons.
Onze coach/ouder laat ons zelf uitzoeken wat we moeten doen als bepaalde dingen niet werken. Onze coach/ouder lost het probleem voor ons op als er iets niet werkt.
Onze coach/ouder laat ons de zaken zelf afhandelen tijdens de competitie. Onze coach/ouder discussieert met de scheidsrechters over de regels en beslissingen tijdens de competitie.
We willen de competitie winnen, maar niet door vals te spelen of anderen voor ons het werk te laten doen.  We willen de competitie winnen, het maakt niet uit hoe we winnen. 
RoboMission RoboMission
We proberen de surprise rule zelf op te lossen, omdat we de basisprincipes hebben geleerd en als team een oplossing kunnen vinden. Onze coach/ouder probeert ons instructies te geven voor het oplossen van de surprise rule nadat deze bekend is gemaakt.
Future Innovators Future Innovators
Onze coach/ouder helpt ons alleen met het maken van ons robot model of het inrichten van de stand als dat echt nodig is.
(Bijvoorbeeld als dingen te zwaar voor ons zijn, als we nieuwe dingen moeten leren of als iets te gevaarlijk is voor ons om het in ons eentje te doen.)
Onze coach/ouder bepaalt hoe ons robot model en/of onze stand eruit moet zien en bouwt dingen voor ons, ook al zouden we dat ook zelf kunnen doen.